Meer dan 90% plaatsbesparing dankzij modulaliften

Belgian Car Parts is een uiterst succesvolle verdeler van auto-onderdelen en -materialen. Ze werken al decennialang nauw samen met merken als Peugeot, Citroën en Opel en hechten belang aan optimale kwaliteit en een perfecte afwerking. ‘Half werk’ staat niet in hun woordenboek. Met deze werkethiek hebben ze een uiterste comfortabele niche voor zichzelf uitgebouwd. Wie auto-onderdelen zegt, zegt Belgian Car Parts.

Uitdagingen in Logistiek Management

Belgian Car Parts was in het verleden actief in Gent, Antwerpen, Brussel en Limburg, en sinds hun fusie met de vestiging in Zwevegem zijn ze in heel Vlaanderen actief. Minstens twee keer per dag bedienen ze garages van Knokke tot Maasmechelen. In totaal werken er drieënvijftig magazijniers en dertig chauffeurs. Het bedrijf is explosief gegroeid op heel korte tijd. ‘Inbound en outbound gecombineerd verwerken wij meer dan vijfduizend orderlijnen per dag. Voor we met Vanas begonnen te werken, slopen er heel wat fouten in ons dagelijks werk. Volledig foutloos werken is een utopie, maar ik zou onze foutenmarge graag onder de 2% kunnen houden.’ aldus Kristof Heyvaert, logistiek- en transportbeheerder bij Belgian Car Parts.

Implementatie van Verticale Opslagsystemen

In eerste instantie was Belgian Car Parts geïnteresseerd in de verticale liften van Vanas. Hun vorige magazijn was te klein geworden. In een poging om hun maximaal potentieel te benutten, zijn ze bij de concullega’s van G&G Parts gaan kijken hoe er daar efficiënt gewerkt werd. ‘We zijn snel tot het besluit overgegaan om zes liften te kopen toen we de nieuwbouw in Zele aan het plannen waren. De lades van ons oude gebouw hebben we naar de liften hier overgebracht. Nadien hebben we het gehele magazijn overgeschakeld op WMS. Voor hardcore logistiek is het noodzakelijk om de boekhouding van het magazijn te scheiden.’ Voor Kristof was het heel belangrijk om de controle over zowel magazijn als boekhouding te kunnen behouden. De scanning gebeurt nu aan de hand van de ERP. Eens dat gebeurd is, en ze vanuit de tussenlocatie gaan werken, komt alles in de WMS terecht. In principe hebben ze daar dus al een 1:1 controle. Een ontvangen artikel wordt gescand en gaat het magazijn in.

Verbeterde Orderverwerking en Nauwkeurigheid met Zonepicking

Hoewel Kristof al gewonnen was voor de aanpak van Vanas, gaf de mogelijkheid tot zonepicking voor hem de doorslag. ‘Dat is voor mij altijd al een meerwaarde geweest. Vroeger moesten we de papieren bons zelf sorteren en beslissen wat van de ene kant van het magazijn naar de andere kant moest. Nu kunnen we verschillende orders in één bak steken, en dat helpt ons om nauwkeurig te werken.’ Ook de methode van batchpicking werd aanzienlijk vergemakkelijkt dankzij Vanas. Belgian Car Parts kan nu verschillende orders van één klant in een bak steken, wat de behandelsnelheid verhoogt. ‘Vroeger was het per klant per bestelbon één stuk gaan zoeken, nu groeperen we die allemaal. We hebben onze werkwijze aangepast aan onze noden. Er zijn heel veel externe leveranciers bijgekomen, en we verwerken voornamelijk via cross-docking. Goederen komen gedurende een hele dag binnen. We hebben zelfs een avond- en een nachtploeg, voor de picking van kleine goederen.’

Efficiënte Opslag en Beheer met Vanas Modulaliften

De geïnstalleerde Vanasliften zijn bijna acht meter hoog, en bevatten tweeënvijftig lades per lift. Momenteel zitten er ongeveer vijftienduizend referenties in. Het was voor Kristof een beetje zoeken en finetunen in het begin. ‘Wij steken géén goederen in de lift die we moeten openmaken. Als een klant bij ons één bout bestelt, openen we manueel dat zakje. De liften zouden heel vaak stilstaan moesten we er constant zo’n goederen insteken.’ Vanas leverde eveneens een op maat gemaakt WMS-systeem. Dat bleek makkelijk te combineren met wat er reeds opgesteld stond. De connecties waren intuïtief en snel gemaakt. Het magazijn in Zwevegem kon niet zomaar in één fase worden overgezet, dus daar wordt voorlopig met twee WMS en één ERP gewerkt. Begin 2024 wordt alles gestroomlijnd, en dat belooft nog een zeer uitdagend project.

Naadloze Integratie en Uitdagingen bij Systeemimplementatie

De plaatsbesparing dankzij de liftopslag is aanzienlijk. De liften vertegenwoordigen zo’n 990 m², maar nemen op de grond amper 85 m² plaats in. Meer dan 90% van de benodigde ruimte kan zo bespaard worden. Als ze alles van volume in rekken zouden moeten zetten, dan had Belgian Car Parts minstens een extra locatie nodig. Ook de productiviteit is gevoelig gestegen, dankzij de ongeveer duizend lijnen die dagelijks uit de liften komen. Voor de medewerkers bleek het makkelijk om zich aan te passen aan de Vanasliften, omdat het een logische implementatie was. Door Kristofs kennis van algemene logistiek, kon hij zijn ploeg aansturen waar nodig. ‘Zonder voorkennis met volumes en types moeten werken, is niet makkelijk. Wij hebben het ‘geluk’ gehad dat de opstart van de WMS bij ons samenviel met covid. Belgian Car Parts heeft nooit de deuren moeten sluiten, maar de hoeveelheid die hier verzet werd, was wel beduidend minder. Zo hebben we heel snel het magazijn kunnen omschakelen. We hadden de tijd om alles te leren kennen. Ik kan me inbeelden dat personeel opleiden in the heat of the moment, terwijl alles op volle toeren draait, niet evident is.’

Goede samenwerking

Kristof is tevreden met de ondersteuning van Vanas, zowel voor als na de installatie. ‘De software van Vanas is heel stabiel gebleken. We werken er nu vier jaar mee, en ik denk niet dat ie al twee keer uitgevallen is. De liften draaien bijna non-stop, dus het is niet te vermijden dat er af en toe een sensor kapot gaat. Maar jullie technici zijn snel ter plaatse, ik ben altijd binnen de vier uur geholpen, zoals vooropgesteld. Op het moment zelf is het natuurlijk even crisis, maar dat is voor iedereen zo. Ik zou zeker opnieuw met Vanas samenwerken, moest ik het magazijn nog verder uitbouwen.’

PLAATSBESPARING

De plaatsbesparing dankzij de liftopslag is aanzienlijk. De liften vertegenwoordigen zo’n 990 m², maar nemen op de grond amper 85 m² plaats in. Meer dan 90% van de benodigde ruimte kan zo bespaard worden. 

 

SNELHEID

De productiviteit steeg gevoelig. Dankzij de duizend lijnen die dagelijks uit de lift komen.

 

 

FOUTLOOS WERKEN

Dankzij WMS systeem meer controle over in en outbound van goederen.

 

 

Contact

  • LEMO
    LEMO

    Verviervoudiging van het aantal orderlijnen door de plaatsing van Modula-liften

  • SALO
    SALO

    Liftopslagsysteem verhoogt performance in magazijn tot ongekende hoogten

Haal maximaal voordeel uit uw opslagsysteem met onze op maat gemaakte software

Haal maximaal voordeel uit uw opslagsysteem met onze op maat gemaakte software

Ik wil graag

Ik wil graag