Nieuwe garage wint plaats dankzij stockagelift en bandenpaternoster

Škoda garage THUY

Garage Thuy in Kontich vertegenwoordigt het merk Škoda en is sinds begin 2014 gevestigd in een nieuw pand. Met het oog op plaatsbesparing heeft de concessie een stockagelift voor wisselstukken en een bandenpaternoster die tegelijk dienst doet als transportmiddel.

  • Plaatsbesparing dankzij compacte verticale opslagmogelijkheid in lift
  • Gecontroleerde opslag dankzij automatisch stockbeheer met Gigasoft WMS D’Ieteren (GWD)
  • Vervuiling: de materialen liggen stofarm gestockeerd
  • Bandenpaternoster voor compacte stockage van grote hoeveelheid banden
  • Inzet als transportlift levert extra plaatsbesparing en ergonomie op

Garage Thuy in Kontich opende op 1 januari 2014 haar deuren in een gloednieuw gebouw langs de Prins Boudewijnlaan. De inrichting van het magazijn werd mede vormgegeven door Vanas Engineering. In het magazijn voor wisselstukken staat een stockagelift met de beheersoftware GWD. De garage beschikt daarnaast ook over een ruimte voor bandenstockage op de eerste verdieping. De banden zelf worden getransporteerd via een bandenpaternoster.
 

Massastockage in een compacte ruimte: verticale opslag in een stockagelift 

Nog vóór de eerste sten gelegd was, was plaatsbesparing het uitgangspunt. Concessieverantwoordelijke Philip Van Langenhove vertelt: “De huidige prijzen van bouwgronden in de streek liggen aan de hoge kant, waardoor we opteerden om de magazijnoppervlakte eerder beperkt te houden. Op die manier werden we gedwongen om creatief met de beschikbare ruimte om te gaan. Stockage in de hoogte was daarbij een piste.” Enerzijds zocht de concessieverantwoordelijke een opslagsysteem voor wisselstukken en anderzijds voor (winter)banden.

Via referenties in de sector kwam Garage Thuy bij Vanas Engineering terecht. “Na de eerste contacten met Vanas Engineering raakten we al snel overtuigd van de voordelen van een stockagelift. Verticale opslag is natuurlijk een efficiënte manier om veel artikelen op een kleine ruimte te stockeren. Controle was een tweede element. De goederen liggen veilig opgeborgen en kunnen op een gecontroleerde manier worden uitgenomen. De materialen liggen tenslotte ook stofarm gestockeerd.”

Het stockbeheer van de lift wordt gecontroleerd door GWD. Bedoeling is om de beheersoftware straks te koppelen met Driver. “Die koppeling staat inderdaad nog op de planning”, bevestigt Philip Van Langenhove. “We willen eerst ons magazijn organiseren na de verhuizing, voordat we de software op onze systemen afstellen. Het plan is om hier eveneens de module Checkscanning aan toe te voegen. Zowel artikelen uit de lift als die in de rekken moeten straks gescand worden ter bevestiging dat het juiste aantal werd uitgenomen. In de toekomst willen we op dezelfde manier werken als D’Ieteren.”
 

Bandenpaternoster als transportmiddel levert extra plaatsbesparing op 

Voor het bandengedeelte zocht en vond Garage Thuy zijn heil in een bandenpaternoster. Alleen wordt de carrousel niet enkel gebruikt als opslagsysteem, maar ook als transportmiddel. “Een bandenpaternoster bespaart plaats, maar de ruimte die we nodig hadden om alle banden weg te steken, overtrof de beschikbare capaciteit. Toen kwamen we op het idee om de banden in een aparte ruimte op de eerste verdieping te stockeren en de bandenpaternoster te gebruiken als transportlift.” De concessiehouder deed hiervoor zelfs een kleine aanpassing in het bouwplan. “We lieten een opening maken in het plafond waar de bandenpaternoster in past. De bandenpaternoster wordt gevuld en zo worden de banden tot op het eerste verdiep gebracht. Daar worden de banden in bandenrekken geplaatst. Dit is een snelle en ergonomische manier om grote hoeveelheden banden met een lage rotatie efficiënt en proper te transporteren en uit het zicht te stockeren. Omgekeerd kunnen de banden snel naar beneden worden gehaald indien nodig.”

Garage Thuy was op dit vlak een trendsetter, al heeft het concept van een bandenpaternoster al langer zijn weg gevonden bij garages en concessiehouders. Zeker als je weet dat één carrousel tot driehonderd banden of velgen kan stockeren. Enkele referenties van bestaande klanten van Vanas Engineering die de bandencarrousel gebruiken, zijn:

  • Volkswagen-Audi: Rietje Kappelen en Zwijndrecht
  • BMW: Centrauto Wijnegem
  • Mercedes-Benz: Van Winkel Lokeren
  • Škoda: Thuy Kontich
  • Ford-Peugeot: Ciac Gent
  • Porsche: Porsche Drogenbos
     

OPSTELLING:

Hardware:
1 Stockagelift van 6,5 meter hoogte voorzien van:

  • Pick-to-Light

1 Bandenpaternoster:

  • Hoogte: 6 meter
  • Breedte: 4 meter
  • Aantal gondels: 12
  • Belasting per gondel: 250kg
  • Diameter banden: tot 700mm

Software:

  • Gigasoft WMS D’Ieteren (GWD)
  • Automatisch locatiebeheer

VOORDELEN

  • Vervuiling: de materialen liggen stofarm gestockeerd
  • Inzet als transportlift levert extra plaatsbesparing en ergonomie op
  • Gecontroleerde opslag dankzij automatisch stockbeheer met GWD
  • Plaatsbesparing dankzij compacte verticale opslagmogelijkheid in lift
  • Bandenpaternoster voor compacte stockage van grote hoeveelheid banden

 

Klik op  MAGAZIJNINRICHTING  voor een algemeen overzicht.

 

  • LEMO
    LEMO

    Verviervoudiging van het aantal orderlijnen door de plaatsing van Modula-liften

  • SALO
    SALO

    Liftopslagsysteem verhoogt performance in magazijn tot ongekende hoogten

Haal maximaal voordeel uit uw opslagsysteem met onze op maat gemaakte software

Haal maximaal voordeel uit uw opslagsysteem met onze op maat gemaakte software

Ik wil graag

Ik wil graag